-1-

 

 

 

 

 1.     Вступ

Призначення ліцею  полягає в наданні якісної повної загальної освіти дітям шкільного віку, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання і самореалізації особистості яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми. Освітня програма, що реалізується в закладі, спрямована на: формування в учнів сучасної наукової картини світу; виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної самосвідомості; формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства; інтеграцію особистості в систему світової та національної культури; рішення задач, формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві; виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави; створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.

            Освітня програма Мокрецького ліцею  створена відповідно до статті 33 Закону України «Про освіту»  є єдиним комплексом освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання .

Основою для розроблення освітньої програми є  Державні стандарти освіти відповідного рівня.

Освітня програма  визначає:

1)вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою;

2)перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність;

3)загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти;

2

 

Освітня програма передбачає освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти.

Закладом освіти використані типові освітні програми,  затверджені відповідно до Закону  України «Про освіту».

Освітня програма має корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами (стаття 33 Закону України «Про освіту»). Діяльність педагогів ліцею поєднує інтелектуальну, творчу діяльність педагогічного  працівника, спрямовану на навчання, виховання та розвиток особистості, її загальнокультурних, громадянських та професійних компетентностей (стаття 1 Закону України «Про освіту»).

Основне завдання сучасного ліцею  полягає в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета, що вивчається, у ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої доцільності й функціональності, при активній ролі самостійного навчання. Для успішної діяльності сьогодні недостатньо знань і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів розв’язання її, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.

Тип навчального закладу: ліцей

Мова навчання – українська.

Режим роботи – п’ятиденний.

Початок занять – о 8.30 годині;

-Тривалість уроків у початковій школі та основній відповідно до статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту»;

- тривалість перерв відповідно до чинного Положення про загальноосвітній навчальний заклад (постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 778)

- Класів з українською мовою навчання – 11:

Орієнтовна кількість учнів:

1-4 кл. – 57  учнів;

5-9 кл. – 57  учнів,

10-11 класів – 34 учні.

 

 

 

 

3

 

2.      Призначення Мокрецького ліцею   та засоби його реалізації

 

     Мокрецький ліцей створений Калитянською селищною радою, знаходиться у комунальній власності, є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок в установі банку, печатку, штамп, ідентифікаційний номер.

     Засновником навчального закладу є Калитянська селищна рада Броварського району Київської області.

     Мокрецький ліцей у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України  «Про освіту», «Про загальну середню освіту», іншими законодавчими актами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами, Статутом Мокрецького ліцею.

Освітня програма ліцею на 2023-2024 н.р.розроблена відповідно до ст.33 закону України «Про освіту», ст.15, 38, 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», Наказу МОН «Про реалізацію освітнього проєкту всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження  навчально-методичного  забезпечення  для  закладів  загальної  середньої освіти  в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» від 02.04.2021 Наказу МОН  «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні», Наказу МОН Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в УкраїніЗакону  від 15.05.2023 № 563,України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»; Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.2.008-01); наказу Мінічтерства охорони здоровя України Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України від  01.08.2022 № 1371, наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128,Положення про індивідуальну форму навчання,Лист МОН від 02.11.2020 №1\9609 Щодо  організації дистанційного навчання, Постановою КМ Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти від 15.09.2021  № 957

     Основним засобом реалізації призначення ліцею є засвоєння учнями обов’язкового мінімуму змісту загальноосвітніх програм на рівні стандарту та

4

на профільному рівні. Ліцей  має додаткові  засоби реалізації свого призначення:

-       надання учням можливості вибору профілю навчання, темпу засвоєння навчального матеріалу;

-       оригінальна організація навчальної діяльності (інтелектуальна діяльність учнів в МАН);

-       уведення в навчальний план курсів, що сприяють загальнокультурному розвитку особистості та формують гуманістичний світогляд;

 -       профільне вивчення предметів (українська мова та література).

Освітня програма у ліцеї, в залежності від предметів, які вивчатимуться  на профільному рівні, спрямована  на формування відповідних компетентностей, які дадуть змогу випускнику скласти зовнішнє незалежне оцінювання з предметів, обраних для подальшого навчання у виші та пов’язані з майбутньою професією.

3.     Кадрове забезпечення

 

     Мокрецький ліцей забезпечений педагогічними кадрами. На сьогодні педагогічний колектив налічує 18   осіб : з них основних працівників – 17.  Учителів з вищою освітою - 16 , неповну вищу освіту  - 2, працюючих пенсіонерів – 3. Один вчитель нагороджений знаком  «Відмінник народної освіти УРСР» та має знак  «Василь Сухомлинський», один вчитель має знак Пошани Броварської районної державної адміністрації ІІ ступеня,один вчитель має звання методист,троє вчителів звання старший вчитель.

 

4.     Науково-методична та експериментальна  робота

 

     Мокрецький ліцей у 2023/2024 навчальному році продовжує роботу з реалізації науково-методичної теми «Розвиток творчих здібностей дитини з урахуванням її  індивідуальних можливостей», яка вирішує такі завдання:

- створення умов для розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників, удосконалення методів і форм підвищення їхньої кваліфікації, в тому числі з використанням дистанційних форм навчання;

- координація діяльності методичних об'єднань, творчих груп;

- моніторинг якості дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, рівня навчальних досягнень учнів, їх відповідності Державному стандарту початкової загальної освіти та Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти;

 

5

 

- удосконалення системи та підвищення результативності роботи з обдарованими дітьми;

-  розвиток креативності педагогів, формування в них зацікавленості сучасними науковими ідеями;

   - покращення методичної підготовки вчителів;

   - надання конкретної допомоги вчителям під час підготовки до атестації та впровадженяі інноваційних технологій в освітній процес;

- розвиток системи національно-патріотичного виховання учнівської молоді;

- використання ІКТ для проведення різних форм методичної роботи, в тому числі вебінарів, нарад, форумів, онлайн консультаці

Методичне забезпечення  здійснюється  шляхом методичних обєднань. В ліцеї діють 4 методичні обєднання вчителів,а  саме

- вчителів початкових класів – голова методобєднання   Іванова Світлана Миколаївна;

- вчителів природничо-математичного напряму-  голова методобєднання Раєнок Наталія Павліна   ;

- класних керівників 5-11 класів голова методобєднання Яроцька  Оксана Анатоліївна   ;

 - вихователів дитячого  садка – голова методобєднання  Литовченко Зінаїда Дмитрівна;

- вчителів гуманітарного напряму – голова методобєднання  Карпенко Ольга Іванівна .

Керівники методичних формувань:

-постійно підвищують рівень загальнодидактичної і методичної підготовки педагогів для організації та здійснення навчально-виховного процесу;

-створюють умови для самоосвіти учителів;

-виявляють, пропагують та здійснюють нові підходи до організації навчання та виховання і забезпечують постійне засвоєння сучасної педагогічної теорії та практики;

-проводять предметні тижні відповідно до графіка (відповідно до плану роботи ліцею);

- проводять обмін досвідом успішної педагогічної діяльності.

Одним із основних принципів роботи ліцею  є розкриття в процесі навчання дитячої обдарованості. З метою розвитку творчих здібностей учнів розробляється варіативна частина   навчального  плану. Учні навчального закладу є активними учасниками конкурсів.

 

6

 

     З метою підтримки талановитих дітей, вчителі організовували участь дітей у Міжнародних та Всеукраїнських конкурсах, а саме:

Назва конкурсу

Учасник/переможне місце

1.

ІІІ етап Всеукраїнської олімпіади з англійської мови

ІІ місце у ІІІ етапі (область) з англійської мови – Гончарова Катерина – 10 клас, вчитель Макаренко А.П.

2.

Обласний конкурс «Новорічна композиція»

ІІІ місце – Яроцька Світлана (номінація «Новорічний подарунок») вч.Гайдамака Н.О.

3.

Обласний конкурс «Український сувенір»

ІІІ місце – Радченко Вероніка – 5 клас (номінація «Сучасні дизайнерські вироби»), вч.Гайдамака Н.О.

4.

Всеукраїнський конкурс творчості дітей та учнівської молоді «За нашу свободу»

ІІІ місце – Довгопол Світлана (номінація «Образотворче мистецтво») Яроцька О.А.

5.

Всеукраїнський конкурс «Талановиті та незламні» 2023

Диплом ІІ ступеня – Святенко Даніїл 6 клас, Яроцька О.А.

6.

Міжнародний конкурс «Палітра талантів» 2023

Диплом ІІ премія – Довгопол Світлана 8 клас, Яроцька О.А.;

Диплом І премія – Нікітенко Вікторія 9 клас, Яроцька О.А.;

Диплом гран-прі – Яроцька Світлана 9 клас, Гайдамака Н.О.

    

Науково-методична робота педагогів ліцею - це цілісна, заснована на досягненнях науки й передового педагогічного досвіду система взаємопов'язаних дій, що забезпечують безперервний розвиток творчої особистості педагога, формування єдиного колективу педагогів-дослідників, і, нарешті, підвищення освітнього рівня навчального закладу в умовах інтенсивної інноваційної діяльності.

          Мокрецький ліцей здійснює свою діяльність за напрямами:

üдошкільна освіта :

І-ІІ групи (3-6 років);

üзагальна середня освіта:

початкова освіта (1-4 класи);

базова загальна середня освіта  (5-9 класи)

профільна середня освіта (10-11 класи)

профільна освіта здійснюється за напрямками:

     Робочий навчальний план розроблено на підставі навчальних планів:

- для дошкільних груп – за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендованою Міністерством освіти і науки,  молоді 

 

7

та   спорту   України   (лист   Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 09.12.2011 №1/11-11601) та освітньою програмою «Впевнений старт» для дітей  старшого дошкільного віку, рекомендованою Міністерством освіти і науки України від 01.08.2017  №1/11-7684.

-         для 1-2 класів – за  Типовим  навчальним планом для початкової школи з навчанням українською мовою (автор Савченко О.Я),затвердженим  наказом МОН України від 08.10.2019 р №1272 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти»

-         для 3-4 класів - за  Типовим  навчальним планом для початкової школи з навчанням українською мовою (автор Савченко О.Я),затвердженим  наказом МОН України від 08.10.2019 р №1273  «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти»

-         для 5-6х класів  – за Типовою освітньою програмою, затвердженою наказом       МОН України від 19.02. 2021 р. № 235;

-          для 7-9-х класів  – за Типовою освітньою програмою, затвердженою наказом МОіН України від 20.04.2018 № 405;

-         для 10-11 класів   - за Типовими навчальними планами закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою з вивченням предметів  профільного  рівня, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки  України від 20.04.2018  №408.

      Освітня програма включає інваріативну,сформовану на державному рівні та варіативну складові.

     Варіативна складова передбачає збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової,упровадження курсів за вибором, індивідуальних занять.

     При розподілі варіативної складової враховано,що гранично допустиме навантаження розраховано на одного учня,а уроки фізичної культури  та індивідуальні заняття не враховуються при визначенні цього показника.

     При збільшенні годин на вивчення окремих предметів інваріантної  складової зазначені години заносяться до класного журналу на сторінки відповідного предмета інваріативної складової.

     Облік курсів за вибором здійснюється на окремих сторінках журналу,навчальні досягнення учнів не оцінюються за рішенням педагогічної ради ліцею (Протокол від 31.08.2023 № 01-22/01)

Індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів чи груп учнів. Облік занять  проводиться  в  класному   журналі   із  зазначенням  складу  групи,   яка

8

 

відвідує заняття. Оцінювання навчальних досягнень учнів не проводиться за рішенням педгогічної ради (Протокол від 31.08.2023 № 01-22/01)

Структура 2023-2024навчального року

Про особливості організації нового навчального року в умовах правового режиму воєнного стану інформує Міністерство освіти і науки України у листі «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти», лист МОН № 1/12186-23 від 16 серпня 2023 року.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2023 року № 782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні» в закладах загальної середньої освіти 2023/2024 навчальний рік триватиме з 1 вересня 2023 року до 31 травня  2024 року. 

Освітній процес у ліцеї у 2023-2024 н.р.може бутти організовано за очною,дистанційною формами навчання або їх поєднанням (за змішаним режимом),екстернат,індивідупльне та сімейна форми навчання. Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації.

Дистанційна форма навчання

Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій  відповідно до державних стандартів освіти.

Дистанційне навчання реалізовується шляхом:

- застосування дистанційної форми як окремої форми навчання;

- використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах.

     Поточне оцінювання вчителі можуть здійснювати в усній і письмовій формах, застосовуючи такі його види: тестування, практичні, контрольні, діагностичні роботи, дослідницькі та творчі проєкти, есе, усні співбесіди та опитування.

     Підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове та річне)  здійснюється віддалено, із використанням цифрових технологій для всіх здобувачів освіти, незалежно від форми, за якою вони здобувають освіту (очної (денної та вечірньої), заочної, дистанційної, мережевої, сімейної (домашньої), екстернатної, педагогічного патронажу).

Інструменти спілкування в дистанційному навчанні: електронна пошта, форум, чат, відеоконференція ,блог, соціальні мережі та месенджери.

 

 

9

 

     Навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота; навчальні заняття. Дистанційне навчання здійснюється відповідно до освітньої програми ліцею.

В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:

-         1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин;

-         3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин;

-         5-6 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 35 хвилин, або 4 - по 25 хвилин;

-         7-9 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 40 хвилин, або 4 - по 30 хвилин, або 5 - по 25 хвилин;

-         10-11 класів - 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 - по 35 хвилин, або 5 - по 30 хвилин, або 6 - по 25 хвилин.».

Сімейна (домашня) форма навчання:

     Сімейна форма навчання дає змогу навчатися самостійно, отримувати консультації від учителів школи й проходити лише підсумкове оцінювання (семестрове й річне за результатами семестрового), а також атестацію.Сімейна освіта передбачає ,що весь освітній процес для учня самостійно організовують батьки. Учні на сімейній формі навчання отримують консультації та допомогу вчителів. Вчителі допомагають у складанні індивідуального плану навчання та надають рекомендації щодо подальшого навчання Під час сімейного навчання важливим є рівень знань дитини і ці знання відповідали рівню Держстандарту. Для цього учні проходять оцінювання 4 рази на рік.  

Екстернат: ще одна форма, яка дозволяє учням здобувати освіту самостійно, проте є різниця в кількості оцінювань. Учні, які навчаються за екстернатною формрю навчання   проходять тільки річне оцінювання  або атестацію.

Індивідуальна форма навчання в системі загальної середньої освіти – це одна із форм організації навчально-виховного процесу для забезпечення права осіб на здобуття повної загальної середньої освіти в загальноосвітніх навчальних закладах.

Документи які  необхідно подати  для переходу на індивідуальну форму навчання:

 

10

·        заява одного з батьків

·        документ, що посвідчує особу учня;

·        медична довідка № 086-1/о;

·        документ про освіту;

·        наказ директора ліце. про організацію навчання учнів за індивідуальною формою;

·        індивідуальний навчальний план

Розклад навчальних занять погоджується (письмово) з батьками учнів, або особами, які їх заміняють.

Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти,які перебувають на індивідуальній формі навчання здійснюється відповідно до законодавства та може проводитись разом з іншими учнями відповідного класу або за окремим розкладом. Засоби оцінювання визначає вчитель , а завдання складає заклад освіти з урахуванням очікуваних результатів навчання та особливостей засвоєння освітньої програми, визначених індивідуальним навчальним планом . Результати оцінювання фіксуються в окремому журналі.

З метою забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей, які мають вади фізичного та (або) розумового розвитку кількість годин для організації індивідуального навчання на кожного учня на тиждень становить:

1-4 класи – 10 годин,

5-9 класи – 14 годин,

10-11 класи – 16 годин.

     При організації освітнього процесу в очній формі або змішаному режимі ,у разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення, учасники освітнього процесу організовано переміщуються  до споруд цивільного захисту і перебувати в них до скасування тривоги, а після відбою тривоги – повертаються  до  своїх класів, де продовжують  освітній процес із урахуванням необхідного корегування.

     При навчанні у дистанційному та змішаному режимах оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.

     Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:

 

11

·         Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17);

·         Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762 (у редакції наказів Міністерства освіти і науки України № 621 від 08.05.2019, № 268 від 01.03.2021), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369;

·         Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 13 .07. 2021 р. № 813;

·         Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5–6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 01 квітня 2022 р. № 289 ;

·         Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 13 квітня 2011 р. № 329, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 травня 2011 р. за N 566/19304) (чинні для 6–11 класів);

·         Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08. 2013 р. № 1222 із змінами, додаток 2 (чинні для 7–11 класів);

·         Інструкція з ведення класного журналу 5–11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06. 2008 р. № 496

У 1–4 класах відповідно до Державного стандарту початкової освіти здійснюють формувальне і підсумкове оцінювання. Заклади загальної середньої освіти, відповідно до статті 54 Закону України «Про освіту» щодо академічної свободи педагогічних працівників, можуть розробити власну систему оцінювання результатів навчання учнів або скористатись чинними Методичними рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання учнів 1–4 класів закладів загальної середньої освіти.

Навчальні заняття організовуються за семестровою системою з осінніми, зимовими, весняними канікулами. Орієнтовна структура навчального року:

І семестр – з 01.09.2023 р. по 30.12.2023 р.

ІІ семестр з 15.01.2023 р. по 31.05.2024

Осінні канікули – з 23.10.2023 р. по 29.10.2023 р.

Зимові канікули – з 01.01.2023 р. по 14.01.2024 р.

12

 

Весняні канікули - з 25.03.2024 р. по 31.03.2024 р.

31  травня 2024 року - свято Останнього дзвінка.

Навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової, базової школи, відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів у системі загальної  середньої  освіти,затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня2014 року №1547,зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за №157/26602. Перелік предметів для державної підсумкової атестації,форму та термін її проведення  визначається Міністерством освіти і науки затверджується додатково.

Освітній процес в дошкільних групах здійснюється в першу половину дня згідно з режимами роборти груп  за віковими особливостями.

ЗДО  працює за пятиденним режимом роботи відповідно до Закону України  «Про загальну середню освіту». Режим роботи в дошкільних групах з 7.30 до 18.00. додатковий розвантажувальний деньт ддля першокласників  - четвер. Відповідно до Закону України  «Про освіту» тривалість уроку в  1-х класах складає 35 хвилин, у 2-4 класах - 40 хвилин, в 5-11класах – 45 хвилин. Тривалість перерв, під час яких не відбувається харчування школярів – 10-15 хв., під час яких учні харчуються – 20 хв.

МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА

 

Модель випускника ліцею– це необхідна основа створення умов і накреслення шляхів для перспективної діяльності Мокрецького ліцею . Лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими може принести людині вагомі здобутки у сфері компетентності. Випускник ліцею  має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння, отримані учнем, тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами. Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.

Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації, широким спектром особистості:

· добре проінформована особистість;

· прагне до самоосвіти та вдосконалення;

· готовий брати активну участь у суспільно-культурному житті громади, держави;

13

· є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;

· свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля;

· мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал.

Ми готуємо випускника компетентного у ставленні до життя, який зуміє реалізувати себе через самопізнання, саморозуміння та інтелектуальну культуру. Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Всі інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими. Випускник школи має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння отримані учнем тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами. Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.

Випускник базової основної школи володіє певними якостями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів успішно засвоює загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє їх реалізувати; оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; веде здоровий спосіб життя; готовий до форм і методів навчання, використовуваних у старших класах.

Випускник старших класів має міцні знання на рівні вимог державних освітніх стандартів, що забезпечує вступ до закладу вищої професійної освіти та подальше успішне навчання; володіє  культурою інтелектуальної діяльності; знає і поважає культуру України та інших народів; поважає свою й чужу гідність, права, свободи інших людей;дотримується правил культури поведінки і спілкування; має почуття соціальної відповідальності; веде здоровий спосіб життя; володіє способами отримання інформації; прагне духовного і соціального добробуту.

Освітній процес у школі спрямований на формування у випускника школи ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності:

1)     вільне володіння державною мовою, що передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного

14

2)     самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;

2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади, можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях, оволодіння навичками міжкультурного спілкування;

3) математична компетентність, що передбачає виявлення простих математичних залежностей у  навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;

4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

5) інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;

6) екологічна компетентність, що передбачає усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;

7) інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає  опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;

8) навчання впродовж життя, що передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі;

9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя,

15

усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;

10) культурна компетентність, що передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;

11) підприємливість та фінансова грамотність, що передбачають  ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей, усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці, готовність до втілення в життя ініційованих ідей, прийняття власних рішень;

інші компетентності, передбачені стандартами освіти (стаття 12 Закону України «Про освіту»)

Усі вищезазначені компетентності однаково важливі та взаємопов’язані. Кожну з них діти набуватимуть послідовно, поступово під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:

• уміння читати і розуміти прочитане;                                                                     

 • уміння висловлювати думку усно і письмово;

 • критичне мислення;

 • здатність логічно обґрунтовувати позицію;

 • ініціативність;

 • творчість;

 • уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення;

 • уміння конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект;

 • здатність  співпрацювати в команді та з іншими людьми (стаття 12 Закону України «Про освіту»).

Випускник Нової Української Школи  - свідомий громадянин і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у майбутнє.

 

 

 

 

16

 

ЦІЛІ ТА ЗАДАЧІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЛІЦЕЮ

 

     Реалізація освітньої програми Мокрецького ліцею  забезпечує всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей та розвиток самостійності, творчості, допитливості, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві. Вимоги до результатів навчання в освітній програмі ліцею визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності.

Зміст освітньої програми Мокрецького ліцею передбачає формування таких ключових компетентностей:

№ з/п

Ключові компетентності

Очікувані результати

1

Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами

Уміння:ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень;уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематикуокремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.

Ставлення:розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.

Навчальні ресурси:означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем

2

Спілкування іноземними мовами

Уміння:здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.

Ставлення:критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.

Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.

-9- 3

Математична компетентність

Уміння:оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.

Ставлення:усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.

Навчальні ресурси:розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації

4

Основні компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння:розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.

Ставлення:усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій.усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях

Навчальні ресурси:складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу

5

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння:структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень. Ставлення:критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.

Навчальні ресурси:візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів

6

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння:визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Ставлення:усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.

Навчальні ресурси:моделювання власної освітньої траєкторії

7

Ініціативність і підприємливість

Уміння:генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.

 Ставлення:ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.

 Навчальні ресурси:завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)

8

Соціальна і громадянська компетентності

Уміння:висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.

Ставлення:ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.

Навчальні ресурси:завдання соціального змісту

9

Обізнаність і самовираження у сфері культури

Уміння:грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).

Ставлення:культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.

Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва

10

Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння:аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.

Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.

Навчальні ресурси:навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя

     Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна    грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх окремих предметів.

Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:

організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;

окремі предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальногімназійні проєкти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;

предмети за вибором;

роботу в проєктах;

позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.

Рекомендовані форми організації освітнього процесу.

Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку: 

-урок формування компетентностей;

- урок розвитку компетентностей; 

- урок перевірки та оцінювання досягнення компетентностей; 

- урок корекції основних компетентностей; 

- комбінований урок.

     Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.

 

 

 

 

20

 

НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ТА ЙОГО ОБГРУНТУВАННЯ

 

     Основним документом, що регулює навчально-виховний процес у школі, є робочий навчальний план, що складений на основі Типових навчальних планів, розроблених та затверджених Міністерством освіти і науки України, із конкретизацією варіативної частини і визначенням профілю навчання.

     Навчальні програми для здобувачів загальної середньої освіти  І ступеня (початкова освіта) розроблені  на виконання Закону України «Про освіту» та Постанови Кабінету Міністрів України від  20 квітня  2011 року №462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»,наказу №407 від 20.04.2018 р. ,Лист МО «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2023/2024 навчальному році».

 Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1–4-х класів  

        для 1-х класів – 805 годин/навчальний рік,

        для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік,

        для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік,

        для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік.

Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5-9-х класів

·        для 5-х класів – 1050 годин/навчальний рік,

·        для 6-х класів – 1155 годин/навчальний рік,

·        для 7-х класів – 1172,5 годин/навчальний рік,                                   

·        для 8-х класів – 1207,5 годин/навчальний рік,

·        для 9-х класів – 1260 годин/навчальний рік

     Для ефективного планування та здійснення освітнього процесу з дітьми, які мають особливі освітні потреби, у 2023/2024 навчальному році використовується типова освітня програма закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня ( адаптована).

 Здобувачі освіти з особливими освітніми потребами здобувають базову середню освіту в закладі загальної середньої освіти у класах  з інклюзивним навчанням, які створений згідно заяв батьків та за рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру.

     В умовах інклюзивного середовища навчання дітей з особливими освітніми потребами   здійснюється   відповідно   до   особливостей,   що     зазначені

21

в індивідуальний програмі розвитку та з використанням індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми кожної дитини з особливими освітніми потребами.

   Індивідуальний навчальний план розроблений  на основі навчального плану закладу освіти, що є складовою типової освітньої програми з урахуванням рекомендацій    інклюзивно-ресурсного центру.

Індивідуальний навчальний план визначає перелік предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання, а також тижневу кількість годин.

 

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ 2023-2024 н.р.

     У 2023-2024 навчальному році організація освітнього процесу  здійснюватиметься Відповідно до листа Міністерство освіти і науки України «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти», лист МОН № 1/12186-23 від 16 серпня 2023 року,постанови КМУ від 24 червня 2022 року №711 «Про початок навчального року під час дії правового режиму воєнного стану в Україні».    Міністерство освіти , як головний центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, рекомендує провадити освітній процес максимально наближено до традиційного формату з урахуванням обмежень воєнного часу та безумовного забезпечення захисту учасників освітнього процесу.  Пріоритетним завданням є гарантування безпечних умов навчання та праці для усіх учасників освітнього процесу, зокрема з урахуванням досвіду роботи закладів освіти в умовах воєнного часу. В ліцеї проведено роботи по підготовці  технічних споруд цивільного захисту для укриття учасників освітнього процесу з урахуванням законодавства. Евакуаційні  шляхи приведено у відповідність з нормами законодавства, встановлено  покажчики  руху та табличок біля входу до захисних  споруд, призначених для укриття учасників освітнього процесу. Визначено  та позначено  маршрути  рухів  до  споруд цивільного захисту з урахуванням потреб осіб з особливими освітніми потребами.

     У зв’язку з вонним станом в Україні   навчальний заклад  має право вносити зміни в терміни проведення  канікул та змінювати форми навчання, зокрема, переходити на змішану  або дистанційну форму навчання, в тому числі для окремих класів.

     В 2023-2024  навчальному році організація освітньої діяльності в 5-6 х класах закладів загальної середньої освіти, які за Наказом МОН України № 406 від 02.04. 2021р. є учасниками інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня за темою  «Розроблення і впровадження навчально-методичного  забезпечення  для

22

закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» ,здійснюватиметься відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р , Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. №898.

У новій освітній програмі є навчальні плани у таких сферах:

  • мовно-літературній;
  • математичній;
  • природничій;
  • технологічній;                                                                                              
  • інформатичній;
  • соціальній і здоров’язбережувальній;
  • громадянській та історичній;
  • мистецькій;
  • фізичній культурі;
  • мови та літератури корінного народу/національної меншини.

Також передбачають вивчення інтегрованих курсів. Наприклад, "Етика", "Культура добросусідства" або іншого курсу морального спрямування на вибір керівництва школи, "Здоров’я, безпека та добробут", "Підприємництво і фінансова грамотність" тощо.

      Зарахування, відрахування та переведення здобувачів освіти ліцею  здійсню­ється без конкурсу згідно Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 № 367.

    Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту» та «Про фахову передвищу освіту» діяльність закладів освіти провадиться на принципах автономії та самоврядування, вони самостійно визначають форми здобуття освіти та організації освітнього процесу.

 

ПОКАЗНИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

На рівні ЗЗСО здійснюється внутрішній моніторинг, що дозволяє визначити, наскільки ефективно реалізується освітня програма. При цьому об’єктами, механізмами та термінами контролю є :

§  кадрове забезпечення освітньої діяльності (підвищення кваліфікації педагогічних працівників (форма проходження на вибір учителя) – не

23

менше 150 годин протягом 5 років, атестація – 1 раз на 5 років, добровільна сертифікація – 1 раз на 3 роки, участь у різних методичних заходах, конференціях, вебінарах, семінарах, конкурсах, тренінгах, онлайн-курсах, дистанційне навчання – протягом року);

§  навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності (наявність документів, визначених нормативно- правовими актами з питань освіти, необхідної кількості підручників та навчально-методичної літератури з усіх навчальних дисциплін для самостійної роботи  - 2 рази на рік);

§  матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності (відповідність ліцензійним та акредитаційним вимогам: шкільні кабінети, класні кімнати, спортзал, бібліотека,  їдальня,  наявність інтернету – 1 раз на рік);

§  якість проведення навчальних занять (вивчення системи роботи педагогічних працівників – 1 раз на 5 років, тематичний контроль знань, класно-узагальнюючий контроль – за потребою);

§  моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентнос­тей) (вивчення рівня навчальних досягнень з предмета – 1 раз на 5 років, циклу предметів – за потребою, освітньої галузі – 1 раз на 5 років, різні види оцінювання, що відповідають «Загальним критеріям оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти», які є обов’язковою складовою навчальної програми з предмета - на кожному уроці, тематичне – в кінці кожної теми, семестрове – в кінці кожного семестру, річне – в кінці року, державна підсумкова атестація – в кінці навчального року, зовнішнє незалежне оцінювання – в кінці навчального року, результати участі у предметних та творчих конкурсах різного рівня – впродовж навчального року, участь у спортивних змаганнях – впродовж навчального року, інтелектуальних випробовуваннях – впродовж навчального року); моніторинг оцінювання ступеня задоволення здобувачів освіти (соціологічні (анонімні) опитування учнів і випускників – 1 раз на рік); продовження навчання (аналіз вступу у ВНЗ України та за її межами - 1 раз на рік).

       Відповідно до статті 1 Закону України «Про освіту» результатами навчання є знання, уміння, навички, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості, набуті у процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, оцінити і виміряти та які особа здатна продемонструвати.

Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:

· оновлення методичної бази освітньої діяльності

· контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення

24

· моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти

· створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.

У світлі цілей і задач, визначених даною програмою, зросли вимоги до керівництва ліцею , до організації внутріньошкільного контролю, який є регулятором освітнього процесу закладу.    

Його завдання – всебічне вивчення й аналіз освітнього процесу, об’єктивне оцінювання досягнутих результатів, запобігання можливим помилкам, координація зусиль відповідно до формування «моделі» випускника, визначеної освітньою програмою закладу.

     Всі ці параметри потребують особливої уваги як з боку адміністрації ліцею,так і з боку батьків.

До виммірювання також належать рівень виконання планів та програм,календарно-тематичне планування вчителя. Визначаємо критерії,що містять основні індивідуально-особистісні та професійно-діяльнісні  якості,необхідні для успішного виконання стратегічної мети та завдань реформування початкової освіти:

·        професійно-педагогічна компетентність:

-         обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню дітей молодшого шкільного віку;
– здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії, відповідно до провідних ціннісно-світоглядних орієнтацій, вимог педагогічної етики та викликів початкової школи.

·        Соціально-громадянська компетентність:

-         розуміння сутності громадянського суспільства;

-         володіння знаннями про права і свободи людини;

-         усвідомлення глобальних (зокрема екологічних) проблем людства і можливостей власної участі у їх розвязанні;

-         усвідомлення громадянського обов’язку та почуття власної гідності;

-         вміння визначати проблемні питання у соціокультурній, професійній сферах життєдіяльності людини та вміння віднаходити шляхи їх розв’язання;

-         навички ефективної та конструктивної участі в цивілізаційному суспільному розвитку;

-         здатність до ефективної командної роботи;

25

-         вміння попереджувати та розв’язувати конфлікти, досягаючи компромісів.

·        Загальнокультурна компетентність:

-         здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва;

-         усвідомлення власної національної ідентичності як піґрунття відкритого ставлення та поваги  до розмаїття культурного вираженя інших;

·        Мовно-комунікативна компетентність:

-         володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності;

-         вміння вислуховувати, обстоювати власну позицію,використовучи різні прийоми розміркувань та аргументацій;

-         розвиненість культури професійного спілкуваня;

-         здатність досягти педагогічних результатів засобамипродуктивної комунікативної взаємодії.

·        Психолого-фасиліативна компетентність:

-         усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини – здатність сприяти творчому становленню молодших школярів та їхній індивідуалізації.

·        Підприємницька компетентність:

-         вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя задля підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави.

·        Інформаційно-цифрова компетентність:

-         здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.

 

ПРОГРАМНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ

 

З урахуванням поетапного переходу закладів освіти на здійснення діяльності за новим Державним стандартом у 2023-2024  навчальному році освітня програма ліцею   розроблялася на основі:

Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затверджена наказом МОН від 20.04.2018 № 405.

 

 

26

     Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затверджена наказом МОН від 20.04.2018 №408 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 №1493 зі змінами, внесеними наказом Мон від 31.03.2020 №464).

Організація освітньої діяльності в 5-х класах закладів загальної середньої освіти, які за Наказом МОН України № 406 від 02.04. 2021р. є учасниками інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» (далі Проєкту) у 2023/2024  навчальному році здійснюватиметься відповідно до законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року , Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898.

Освітня програма ліцею  на 2023-2024 навчальний  рік  розроблена відповідно до ст.33 закону України «Про освіту», ст.15, 38, 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту»,

Освітня програма враховує інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024  навчальному році, та  Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації освітнього  процесу. «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» (№7325 від 28.04.2022), «Про забезпечення функціонування української мови як державної» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіативна складова робочого навчального плану передбачає додаткові години на поглиблене вивчення предметів та курсів за вибором, спецкурсів та факультативів.

У 2023-2024 .р. у Мокрецькому ліцеї варіативна складова розподілена наступним чином:

1.     З метою виховання конкурентноспроможної особистості, готової до життя у високотехнічному конкурентному світі, поліпшених особистісних стосунків введено факультативи:

Психологія спілкування

-         5 кл. – 0,5 год.

-         6 кл. – 0,5 год.

2.     В умовах формування громадянської, міжкультурної та соціальної компетентності здобувачів освіти, важливим компонентом розвитку особистості й підготовки до життя є набуття практичних навичок і досвіду. Для виховання соціально компетентних і толерантних осіб, які володіють критичним мисленням було введено  курс

 «Культура добросусідства»

-         5 кл – 0,5 год

-         6 кл – 0,5 год

3.     Для сприяння  розвитку критичного мислення ,вихованню патріотичних почуттів, поваги до Конституції України, прав і обов’язків людини та громадянина; поширенню правової культури та освіченості в учнівському середовищі. Формування  позитивного ставлення до суспільства, держави,  її громадян,усвідомлення необхідності дотримання правил і норм поведінки, соціально значущих для суспільства і особистості,та з метою ознайомлення  з правами дитини і вміння їх відстоювати введено  факультативні години

-         «Права дитини» -  5 кл  - 1 год

-         «Права людини у вільній країні» - 6 кл – 1год

-         «Вчимося жити у громаді» - 8 кл  - 1 год

4.     Для формування  позитивного  ставлення до власного здоров'я та  ознайомленням  зі способами оволодіння збереження здоров'я, формування уявлення про  здорове харчування. Для розвитку  позитивної мотивації збереження і зміцнення власного здоров'я через оволодіння принципами здорового способу життя,
ознайомлення здобувачів освіти  з організаційними формами вітчизняної охорони здоров'я та медичного обслуговування школярів.Формування уявлення про найбільш поширених хворобах та можливості їх

2

 

попередження.Формування системи знань про вплив екологічних факторів на здоров'я людини.

-         Курс за вибором «Що ми їмо»  - 7 кл  - 1 год та 10 кл – 1 год

-         Основи медичних знань – 10-11 кл    - 3 год

5.     Для  доповнення та розширення основного курсу геометрії та алгебри,сформувати знання ,уміння та навички в розвязуванні задач,посилення моттивації навчання,розвитку математичних здібностей запроваджено курси за вибором:

-         Геометрія як практика,логіка і фантазія – 1 год 8 кл

-         Розвязування задач з параметрами – 1 год 9 кл

-         Модуль числа- 1 год 10 кл

Варіативна складова навчального плану  ліцею визначена з урахуванням особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів.